Scania

Global lansering av Scania Gensets

Ett genset är i vardagligt tal ett dieselaggregat för generering av ström som används på platser där tillgång till elektricitet saknas eller som reservkraftverk. Scania är ny aktör på den relativt generiska gensetsmarknaden - det är endast små skillnader mellan liknande produkter. På flera marknader möter man även 10-talet konkurrerande märken.

LEON fick uppdraget att ta fram en global lanseringskampanj mot några specifika målgrupper, som alla vanligtvis möts av konkurrenternas likartade argument om driftsäkerhet och effekt. För att särskilja Scania valde vi istället ett mycket mer emotionellt budskap - "Plug in and relax. It's a Scania Genset." Ett starkt och tryggt uttryck som tydligt positionerar Scania som ett driftsäkert alternativ och samtidigt utnyttjar varumärkets styrka som garant. För att väcka uppmärksamhet även visuellt var det viktigt att hitta ett bildspråk som tydligt utmärkte sig från konkurrenternas generella flöde av produktbilder. Vi valde att fokusera på kundnyttan och byggde upp digitala målgruppsanpassade miniatyrvärldar, där själva gensetaggregatet låg som en spegelbild. Utöver detta användes miljöbilder från olika platser på jorden där Scania Gensets har en naturlig plats.

Scania Gensets lanserades i samband med mässan Middle East Electric i Dubai där LEON även ansvarade för all kommunikation i montern.

Besök kampanjsajten på www4.scania.com/gensets

LEON

Postadress: Citat AB, Skolgatan 1, 602 25 Norrköping
Besöksadress: Knäppingsborgsgatan 2, Norrköping
   
Växel: 011- 473 36 00